PODPORTE NAŠU ČINNOSŤ

navštívte

NÁŠ OBCHOD

 

ODPORÚČAME

__________________

.

PODPORUJÚ NÁS

 
Medtronic SK
 
 
 
www.zzz.sk
 
NaviPro
 
 
 
  

 

_________________

 

Zobrazuje stav

od 1.mája 2010

 

free counters

 

 

_________________

Vitamín D

Vitamín D podporuje vstrebávanie vápniku, čo je základom pre zdravý vývoj zubov a kostí. Tento vitamín takisto pomáha udržať primerané hladiny vápniku a fosforu v krvi. Vitamín D je obsiahnutý predovšetkým v syroch, masle, margarínoch, smotane, obohatenom mlieku, rybách a obohatených cereáliách. Nedostatok tohto vitamínu môže viesť k mäknutiu kostí a krivici.

Definícia :
Synonymum : kalciferoly
Nazýva sa tak skupina v tukoch rozpustných látok, regulujúcich metabolizmus vápniku a fosfátu, chemicky príbuzných steroidom.
Kalciferoly môžu byť skladované v pečeni a koži. Vitamín D môže byť v tele syntetizovaný z cholesterolu, nie je teda vitamínom v pravom zmysle slova.
Najdôležitejšie kalciferoly: ergokalciferol (vitamín D2) z rastlín a cholekalciferol (vitamín D3) pôvodom zo zvierat sú produkované účinkom ultrafialového žiarenia v koži z prekurzorov, ktorými sú ergosterol a 7-dehydrocholesterol. Biologicky aktívnou formou je 1,25 dihydrocholekalciferol.

Biochemická funkcia :

  • regulácia metabolizmu vápniku a fosfátu:
  • v čreve (zvýšenie absorpcie vápniku a fosfátu)
  • v ľadvinách (zvýšenie reabsorpcie vápniku a fosfátu)
  • prispieva spoločne s nadľadvinovými hormónmi k udržaniu minerálnej rovnováhy medzi vápnikom a fosforom v telesných tekutinách a tkanivách (účinok hormonálneho charakteru)
  • udržiava tvrdosť zubov a kostí
  • čiastočná neutralizácia toxických účinkov olova pri ďalších ťažkých kovoch pri užití vitamínu D spolu s daľšími farmakologickými prípravkami
Výskyt v potrave :
Najmä v potravinách živočíšneho pôvodu (napr. olej z rybej pečene [treska, platýz], sleď, sardinka, losos). Iba malé množstvo je v mäse, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch a avokáde.

Potreba :
Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 5 g/deň Zdraví dospelí ľudia môžu svoju potrebu naplniť syntézou vitamínu v koži po dostatočnom vystavení sa na slnku. Dopĺňanie prostredníctvom potravy je obvykle menej dôležité, ale môže byť nevyhnutné s ohľadom na klímu, rasu alebo životný štýl.

Bezpečnosť :
  • tolerovaná horná hranica príjmu pre dospelých: 50 g/deň
  • pacienti so sarkoidózou a nefrokalcinózou sú na toxické účinky kalciferolu citliví vo zvýšenej miere
  • súčasný príjem tiazídov môže zvýšiť riziko hyperkalcémie
  • nesmie byť podávaný pacientom s hyperkalcémiou (tj. zvýšenou hladinou vápniku v krvi)
Rizikové skupiny :
  • predčasne narodení, deti dojčené dlhšie než 6 mesiacov bez doplňujúcej výživy obsahujúcej vápnik
  • dospelí so zlou výživou a nedostatočným pobytom na slnku
  • v prípade porúch vstrebávania (malabsorpcia) alebo trávenia (maldigescia) živín, cirhózy a nedostatočnej funkcie ľadvín
  • užívanie liekov: fenobarbital, cholestyramín
  • zníženie funkcie ľadvín vo vysokom veku
  • hypoparatyreóza
  • hemodialýza
Príznaky nedostatku :

  • nedostatočná absorpcia v tráviacom trakte a reabsorpcia v ľadvinách dojčiat a malých detí môže viesť k závažným poruchám mineralizácie kostry.
  • všeobecné príznaky: únava, podráždenosť, znížená odolnosť voči infekčným ochoreniam
Príznaky hypervitaminózy - nadbytku :
  • Vyskytuje sa zriedkavo
  • Strata chuti do jedla, nevoľnosť, dekalcifikácia kostí, zvýšená hladina vápniku v krvi


Zaregistrovať do Noviniek e-mailom
 

Č A S

 

 

Predpoved pocasia :: www.meteo.sk

 
_____________
 Posledná
 aktualizácia:
 
  2. máj  2017
_____________

 

NAŠI PARTNERI