PODPORTE NAŠU ČINNOSŤ

navštívte

NÁŠ OBCHOD

 

ODPORÚČAME

__________________

.

PODPORUJÚ NÁS

 
Medtronic SK
 
 
 
www.zzz.sk
 
NaviPro
 
 
 
  

 

_________________

 

Zobrazuje stav

od 1.mája 2010

 

free counters

 

 

_________________

Vitamín B1

Vitamín B1 (tiamín) pomáha bunkám tela premieňať sacharidy na energiu a je nevyhnutný pre správnu funkciu srdca, svalov a nervového systému.Tiamín je obsiahnutý v obohatenom chlebe, obilovinách, celozrnných výrobkoch, chudom mäse, cestovinách, rybách, fazuliach a hrachu. Nedostatok vitamínu môže spôsobovať slabosť, únavu a poškodenie nervov. Úplný nedostatok vitamínu B1 vedie k ochoreniu zvanému beri-beri.

Definícia :
Synonymum: tiamín
Aktívna forma: tiamín difosfát
Vitamín B1 je vo vode rozpustný vitamín, ktorý musí byť stále privádzaný prostredníctvom potravy, pretože môže byť skladovaný len v množstve 30 mg.

Biochemické funkcie :

  • základný koenzým všetkých buniek
  • nevyhnutný pre riadené uvolňovanie energie z molekúl sacharidov z potravy
  • tiamín-trifosfát hrá v energetickom metabolizme nervového systému centrálnu úlohu, pretože sa zúčastňuje syntézy acetylcholínu v bunkách a rôznych nervových procesoch
Výskyt v potravinách :
V malých množstvách takmer vo všetkých potravinách živočíšneho alebo rastlinného pôvodu, obzvlášť v celozrnnej múke (napr. pšeničné klíčky, žito, ovosná kaša, ryža, kukurica), kvasniciach, strukovinách, zemiakoch, slnečnicových semienkach, slivkách, hrozne, vajciach, hovädzom mäse a vnútornostiach.

Nároky :
Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 1,4 mg

Bezpečnosť :
Tolerovaná horná hranica príjmu: 50 mg/deň

Rizikové skupiny :
  • úplne nepostrádateľný pre všetky vekové skupiny
  • v priemyselných krajinách, obzvlášť pri chronickom zneužívaní alkoholu
  • slabá a nedostatočná výživa, porucha vstrebávania (malabsorpcia)
  • vyšší príjem vitamínu B1 je nevyhnutný v tehotenstve, pri dojčení a v období rastu
  • rôzne typy alergií, zvýšená činnosť štítnej žľazy (hypertyreóza), chirurgické operácie, horúčka, chronická hemodialýza
  • v prípade zvýšeného príjmu cukrov, tanínu (čaj a káva) a výrobkov z bielej múky
  • lieky, antikoncepčné tabletky, neuroleptiká
  • vysoký fyzický výkon
  • stres
Príznaky nedostatku :
  • klinický deficit: beri-beri (kombinácia nedostatku vitamínu a bielkovín s parestéziami, kŕčmi a svalovou slabosťou)
  • narušenie duševnej a fyzickej výkonnosti, obtiaže s koncentráciou
  • strata váhy a chuti do jedla, nevšímavosť, znížená tvorba žalúdočných štiav
  • porucha kardiovaskulárneho systému, svalová slabosť, kŕče, únava, depresia, podráždenosť

Príznaky hypervitaminózy - nadbytku :
  V prípadoch dlhodobého alebo terapeutického príjmu ojedinelé zažívacie poruchy, bolesti hlavy, potenie, zrýchlený tep, kožné reakcie


Zaregistrovať do Noviniek e-mailom
 

Č A S

 

 

Predpoved pocasia :: www.meteo.sk

 
_____________
 Posledná
 aktualizácia:
 
  2. máj  2017
_____________

 

NAŠI PARTNERI